ПРЕСРЕЛІЗ Робота українського ФОП за кордоном: які податки сплачувати і в якій країні?
Дистанційний формат роботи, який почав активно впроваджуватися в Україні за часів пандемії COVID-19, став ще актуальнішим після початку повномасштабного вторгнення, адже тисячі українців вимушені виїжджати до більш безпечних регіонів нашої країни та за кордон.
Але перед українським підприємцем, який опиняється за кордоном, постає серйозне питання: чи може він залишатись ФОП і продовжувати працювати, перебуваючи за межами України? І як у такій ситуації правильно сплачувати податки?
Український ФОП дійсно може працювати в іншій країні. Законодавство України не зобов'язує його фізично перебувати в Україні, головне - щоб були дотримані основні вимоги: ФОП повинен бути зареєстрованим у Державному реєстрі фізичних осіб-підприємців (ЄДРФОП) і сплачувати податки згідно з тією системою оподаткування, яку він обрав. Це передбачено відповідними положеннями Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» та Податковим кодексом України.
Ключовим фактором у веденні підприємницької діяльності українським ФОП за кордоном є податкове резидентство, яке визначає, де особа має сплачувати податки з усіх своїх доходів.
В Україні фізична особа є резидентом, якщо:
-
має місце постійного проживання в Україні;
-
має центр життєвих інтересів в Україні (ст. 14.1.213 ПКУ);
-
перебуває в Україні понад 183 дні протягом календарного року.
Якщо ви перебуваєте за кордоном більш ніж 183 дні на рік і офіційно зареєстровані в іншій країні (наприклад, маєте статус тимчасового захисту або ВНЖ), то, ймовірно, стаєте податковим резидентом іншої держави.
Якщо, опинившись в іншій країні, ви не припиняєте український ФОП та продовжуєте отримувати кошти на цей ФОП, необхідно сплачувати податки в Україні.
Щодо питання, чи потрібно українському ФОП сплачувати податки ще й у країні свого перебування, то все залежить від податкових правил у країні перебування.
Сьогодні між Україною та більшістю європейських країн діють угоди про уникнення подвійного оподаткування (наприклад, з Польщею, Німеччиною, Чехією, Італією тощо). Вони дають змогу або зарахувати податки, сплачені в Україні, до податкових зобов'язань в іншій країні, або уникнути повторної сплати.
Отже, якщо ви опинились у країні, де діє угода про уникнення подвійного оподаткування і залишилися, наприклад, ФОП третьої групи, ви повинні сплачувати в Україні єдиний податок - 5% (або 3% + ПДВ) з доходу, а також ЄСВ - 22% від мінімальної зарплати (у 2025 році - близько 1760 гривень). Але при цьому в країні перебування ви повинні надати у податкові органи підтвердження сплати податків в Україні – Довідку-підтвердження податкового резидента України (далі - Довідка).
Цей документ підтверджує, що ви є платником податків в Україні. Його видає Державна податкова служба України, і його часто вимагають іноземні податкові органи, банки та платіжні системи, міжнародні клієнти.
Для отримання Довідки необхідно подати заяву до ДПС (це можна зробити через електронний кабінет платника). Термін видачі - до 10 робочих днів. Довідка видається українською та англійською мовами.
Якщо ж ви перебуваєте у країні, з якою Україна не уклала угоду про уникнення подвійного оподаткування, податкові органи такої країни можуть вимагати оподаткування доходів згідно з місцевим законодавством.
Таким чином, підсумовуючи викладене вище, доходимо висновку, що український ФОП може законно працювати з-за кордону, але для цього потрібно:
-
правильно визначити своє податкове резидентство;
-
дотримуватись норм українського Податкового кодексу;
-
враховувати місцеві закони тієї країни, де ви фактично перебуваєте;
-
використовувати угоди про уникнення подвійного оподаткування.
За якою формою та за який період платник податків може направити запит онлайн про отримання витягу щодо стану розрахунків з бюджетом?
Головне управління ДПС у Сумській області інформує яким чином, за якою формою та за який період платник податків може направити запит про отримання витягу щодо стану розрахунків з бюджетом та сплати єдиного внеску за даними органів ДПС через «Електронний кабінет платника», та який термін надання відповіді на нього.
Електронний кабінет забезпечує можливість реалізації платниками податків прав та обов’язків, визначених Податковим Кодексом України та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, та нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання ПКУ та інших законів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, в тому числі, шляхом, зокрема, проведення звірки розрахунків платників податків з державним та місцевими бюджетами, а також одержання документа, що підтверджує стан розрахунків, який формується автоматизовано шляхом вивантаження відповідної інформації з Електронного кабінету з накладенням кваліфікованого електронного підпису посадової особи контролюючого органу відповідно до вимог Закону України від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» (далі – Закон № 2155).
Доступ до приватної частини (особистого кабінету) надається користувачам після проходження електронної ідентифікації за допомогою інтегрованої системи електронної ідентифікації та відповідно до вимог Закону № 2155, Порядку використання електронних довірчих послуг в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях державної форми власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2023 року № 798.
Вхід до Електронного кабінету здійснюється за адресою: https://cabinet.tax.gov.ua
або через офіційний вебпортал ДПС.
Для отримання витягу з інформаційно-комунікаційної системи ДПС (далі – ІКС ДПС) щодо стану розрахунків платника з бюджетом та сплати єдиного внеску, платнику в приватній частині Електронного кабінету за допомогою пункту меню «Заяви, запити для отримання інформації» необхідно за основним місцем обліку платника створити та надіслати до відповідного органу ДПС запит «Про отримання витягу щодо стану розрахунків з бюджетами та цільовими фондами за даними органів ДПС» за ідентифікатором форми J1300207 (для юридичних осіб) та F1300207 (для фізичних осіб).
Запит за декілька календарних років платник податків подає за кожен календарний рік окремо, але не більше ніж за п’ять календарних років, відлік яких починається з року прийняття Запиту.
Відповідь на Запит платник податків отримує у пункті меню «Вхідні/вихідні документи» приватної частини Електронного кабінету за ідентифікатором форми J1400207 (для юридичних осіб) та F1400207 (для фізичних осіб) у термін не пізніше 2-ого робочого дня після дня прийняття ІКС ДПС Запиту.
Калькулятор обчислення плати за землю з фізичних осіб: можливості сервісу
Головне управління ДПС у Сумській області нагадує платникам податків Сумщини, що за допомогою сервісу податкової «Калькулятор обчислення плати за землю з фізичних осіб: можливості сервісу» платники можуть швидко та просто визначити розмір плати за землю з фізичних осіб (земельного податку та орендної плати за землю державної та/або комунальної власності).
Зверніть увагу:
1. введіть дані з дробовою частиною виконується через крапку;
2. введіть дані або в гектарах або в квадратних метрах;
3. якщо Ви розраховуєте земельний податок, то вказуйте ставку земельного податку;
4. якщо Ви розраховуєте орендну плату, то вказуйте ставку орендної плати згідно договору оренди за земельну ділянку;
5. після введення даних, натисніть кнопку 'РОЗРАХУВАТИ'
Формула розрахунку плати за землю з фізичних осіб за рік: Площа х НГО х Ставка
На вебпорталі ДПС розміщено зведену інформацію про розмір та дату встановлення на відповідних територіях ставок місцевих податків та/або зборів, а також про встановлені на відповідних територіях податкові пільги, які надані в електронному вигляді органами місцевого самоврядування.
Відповідно до вимог пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) сільські, селищні, міські ради, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів. Докладніше - http://surl.li/qjwhy.
Зведена інформація про розмір та дату встановлення на відповідних територіях ставок місцевих податків і зборів, а також про встановлені податкові пільги, які діють у 2024 році в межах Сумської області розміщена на вебпорталі ДПС України за посиланням http://surl.li/qjwhy.
* Інформацію щодо об`єктів оподаткування та податкових зобов`язань по платі за землю з фізичних осіб за даними інформаційно-комунікаційної системи ДПС Ви можете переглянути в електронному сервісі "Електронний кабінет" після авторизації з використанням електронного цифрового підпису.
Калькулятором обчислення плати за землю з фізичних осіб можна скористатися перейшовши за посиланням https://tax.gov.ua/calculator/land.
Переваги використання сервісу:
Зручність: Доступний онлайн 24/7, не потребує реєстрації
Швидкість: Розрахунок здійснюється за лічені секунди
Точність: Гарантує правильне визначення суми податку
Економія часу: Не потрібно йти до податкової інспекції
Безкоштовно: Сервіс надається безкоштовно
Сектор інформаційної взаємодії
ГУ ДПС у Сумській області